The challenge - frågor & svar
skrivet 2010-11-06 klockan 02:16:03

Jag utmanar mig själv efter inspiration från Anna som ni kan läsa i föregående inlägg.  Men sprider sedan utmaningen vidare och ser fram emot att lära känna er alla lite nämre.

 

Hur länge har du bloggat?

Sedan mars 2009. Det är knappt två år sedan, så jag ser fram emot att köra den här enkäten i repris om kanske 2-3 år igen. Anyway, jag startade min blogg efter inspiration från underbara Alicia, men precis som Anna, i rent självhjälpssyfte. Hela min verklighet hade då för två månader sedan rasat samman och jag skulle påbörja pusslandet av ett nytt liv. Peace of cake tänker de flesta. Dessvärre kommer ju en olycka sällan ensam. Men jag kämpade på mitt sätt och gör det väl fortfarande till viss del om än känslan idag är över förväntan vad jag trott den skulle vara. Den ger mig numera den adrenalinkick jag behöver emellanåt när det tar emot, och den är obeskrivbar. Nedpräntade ord har alltid fått mig att lättare sätta saker och ting i perspektiv och se mig själv med andra ögon. Så skrivandet, om än många gånger snarare ett rent pladdrande, har i sin tur många gånger fungerat som en lugnande medicin.


Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut innan du själv började blogga?

Jag hade inte höga förväntningar och tyckte väl att det mesta bara var dravel. Folk som ville synas och höras, som försökte sälja sig själva genom att bräcka varandra i alla dess former och teman. Alternativet utöver temabloggarna var dagboksbloggarna. Jag hade svårt att förstå hur man kunde vilja öppna sig för vem som helst där ute. Dela med sig av så mycket i sitt liv till okända främlingar, men även till dem i sin närhet. Samtidigt har jag alltid tyckt om att skriva, så när jag väl accepterat att jag var körd i botten vart det enklare att börja berätta om saker och ting igen. Inte egentligen om den tid som passerat, utan om så många andra tankar och funderingar. Den ena mindre seriöst allvarlig än den andra.


Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

Den första jag förälskade mig i, som jag på egen hand upptäckte, utan tips från andra var Idas blogg. Än idag följer jag hennes bloggande och fascineras över alla dessa likheter oss emellan trots att vi verkar vara totalt olika. Vi skriver långt ifrån om samma saker, men ändå någonstans om liknande. Och vårt spektra innefattar allt. Jag skulle säga att hon är officiell medan jag är inofficiell. Andra skulle säkert inte helt oväntat hävda motsatsen.


Hur känner du nu inför dina allra första blogginlägg?

Jag var inte ute och cyklade trots allt(!)


Hur många bloggar återvänder du till regelbundet?

Skulle gissa på ca 15-20 st kanske. Till och från.

 

Hur många procent av de bloggar du läser är dagboksbloggar och inte ämnesbloggar (som t.ex. teknik- eller modebloggar och politiska bloggar)?

För att citera Anna: "Det är nog mest dagboksbloggar. Är så sjukt intresserad av folks subjektiva verklighet och tycker att integritet är för pussies och Josef Fritzl."


Nämn en bloggare som verkar vara väldigt, enormt jätteolik dig, vars blogg du tycker om.

Kanske inte enormt jätteolik, men inte särskilt lik alls. Elsa Billgren - som jag också valt till min Månadens Favorit.

 

Nämn en bloggare som verkar lik dig, vars blogg du tycker om.

Likheter finns hos många, men riktigt lik mig vet jag inte? Det skulle möjligtvis vara Bitterfitta. Vi snubblade över varandra för ca ett och ett halvt år sedan och kom fram till att hon också är en härlig levnadsglad tjej som tyvärr krigat alltför mycket med både sig själv och mycket annat, men som heller aldrig slutat kämpa och lyckats bygga livspusslet på nytt.

 

Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Jag vet att de läser den, om än inte slaviskt så med jämna mellanrum. Vad de tycker? Ja vad säger ni?

 

Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Den frågan kan ju ni få svara på. Jag har faktiskt ingen aning, men jag skulle tippa på att det är runt 50/50 där(?) Mest för att jag från dag till dag framstår som rent schizo i mitt bloggande.

 

Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg?

Ja det tycker jag nog. Jag kan vara personlig, men utelämnar ganska ofta närmare detaljer.

 

Nämn några saker som du aldrig bloggar om och anledningen till det.

Dagens outfit. That's the past. Det kryper i kroppen bara jag tänker tanken.

 

I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse?

Inte särskilt mycket. Vore det för bekräftelsen skulle jag antagligen uppdatera bra mycket oftare och  skriva mer detaljerat, känslomässigt, provokativt, osv osv. Jag använder fortfarande bloggen som ett slags dagbok för att  helt enkelt skriva av mig och för att uppdatera vänner som jag inte hinner träffa i den utsträckning jag skulle vilja.

 

Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Ja, det tror jag absolut. På samma sätt som man också kan lära känna en fiktiv person.

 

Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?

Nope. Inte ännu i alla fall. Har tyvärr haft dålig tajming och kanske inte heller engagerat mig tillräckligt för att det ska blitt av?

 

Kan det vara ”skadligt” att blogga?

Det kan det med all säkerhet. Själv hade jag inte velat ha en blogg ute på nätet idag kopplad till mitt namn och  samtidigt google-bar, som jag skrivit i tonåren eller runt 20-strecket(!)

 

Bloggar du om två år? i så fall: är ditt bloggande annorlunda då?

Absolut. Om jag får bestämma handlar det om mer fritidssysselsättningar, resor, glädjen över att det är måndag och jag får gå till jobbet som jag älskar att bli inspirerad av varje dag samt - såklart! - kärleken vi alla drömmer om.

 

Vad har bloggskrivandet betytt för dig?

Ofantligt mycket. Det har fungerat som ett utrymme där jag kan släppa alla mina tankar och funderingar fria. Där jag kunnat få säga mitt utan att någon ifrågasatt det. Det har varit min flykt både till och från verkligheten. Och det har framförallt hjälpt mig att se på mig själv med andra ögon.

 

Vad har bloggläsandet betytt för dig?

En hel del. Varje dag lär jag mig något nytt om någon människa där ute i världen.

 

 

Linnea skrev 2010-11-18 @ 22:16:47

Lite sen kommentar här kanske men jag knycker nog den här listan/utmaningen i brist på andra bloggämnen, kul att läsa vad andra har svarat också :)


namn
kom ihåg mig?

e-post (publiceras ej)


bloggadress


skriv vad du har på hjärtat här ♥