Apropå midsommar och andra penishögtider
skrivet 2009-06-15 klockan 23:03:29

Fick precis nys om en minst sagt intressant liten krönika, där Gurgin Bakircioglu diskuterar hur "vi firar manslemmen med pompa och ståt". Tipset kom från Emma, en urskön tjej från Malmö "som vill uppröra och beröra"  och som bloggar under namnet Obscene. Själv har jag från babyben vuxit upp med att verkligen fira midsommar och med allt vad det innebär. Midsommarstång, plocka blommor att lägga under kudden, blomkrans i håret tillsammans med fina klänningar (gärna blommiga som min mor hade sytt själv). För att inte tala om dansen, Små grodorna och Å jänta å jag.. Sen ska det självklart ätas sill och ännu mera sill, men som liten hatade jag allt vad sill hette så då var det grillkorv med bröd som gällde. Färskpotatis var också ett måste (och är än idag) gärna plockad direkt från landet tillsammans med gräslöken som ska blandas med gräddfil. Jordgubbar med grädde (ej vispad, mycket viktigt!) och massor av socker. Mums! Under senare år har dock sillunchen och middagen utökats med både nubbe och en större grillbuffé med bröd och röror som jag skulle kunna äta ihjäl mig av. Behöver jag säga än en gång att jag älskar mat!? Årets midsommarfirande har ännu ingen plan, ingen bokad sådan åtminstone. Har mer än ett förslag att välja bland och alla ni som känner mig vet att jag helst skulle samla er alla på ett och samma ställe för att jag helst skulle vilja vara tillsammans med er alla samtidigt. Som den våg jag är har jag otroligt svårt att välja. Inte alltid, men ganska så ofta.





Bitterfitta skrev 2009-06-16 @ 08:25:34

Jag har också växt upp med riktigt traditionella midsommar, uppvuxen på en skärgårdsö, kan inte bli annat än midsommar á la sällskapsresan! :)


namn
kom ihåg mig?

e-post (publiceras ej)


bloggadress


skriv vad du har på hjärtat här ♥