Klimatfrågor och lyxmuffins
skrivet 2009-04-02 klockan 22:08:28

Jag är kass när det kommer till miljötänkande, det är lika bra att erkänna. Det enda riktigt bra jag gjort för miljön hittills är att jag inte skaffat körkort och därmed inte heller bil. Alltid något, men shit vad mycket mer man egentligen skulle kunna göra i vardagen som jag inte reflekterar över. Har precis sett Postkodlotteriets Klimatevent från Stockholm Stadshus på TV4. Vi lever ju i ett slit- och slängsamhälle, så är det bara, och värre blir det ju fler onödiga behov vi skaffar oss. Till exempel så köper jag fortfarande vanliga glödlampor(!) och som jag förstått det är det mer eller mindre dödsstraff på det numera. Å andra sidan har vi inte mer än 37 kvm att lysa upp så kanske de inte är så farligt ändå? Men hur är det då med TV, dator och andra prylar som ofta står i standby-läge? Förvisso har vi såna uttag man kan stänga av, men hur ofta gör man det? Om jag inte i förvirringen och brådskan glömmer det, brukar jag stänga av dessa när vi reser bort åtminstone. Återvinning då? Ja jag pantar alla flaskor och burkar, mest Coca-Cola-flaskor. Om jag blev av med mitt colaberoende vore det väl bättre för miljön? Tidningar och annat papper brukar jag sortera, och glas förstås, men där tror jag mitt miljötänk slutar. Kanske för att vi helt enkelt inte har så mycket plats, men också för att det, här där vi bor, känns lönlöst att sortera då alla i området slänger vad som helst var som helst. Om detta i sin tur beror på att folk inte kan läsa, är blinda eller bara allmänt dumma i huvudet låter vi vara osagt. Men om man inte vet var man nu ska slänga något, av den anledningen att man inte vet vad det står på skyltarna i återvinningsrummet, kan man inte bara slänga sitt skräp i den gigantiska containern (som i och för sig är till för grovsopor, men där blir det ju ändå en salig blandning av det mesta i slutändan)?? Jag menar istället för att förstöra sorteringen i någon annan tunna? Skulle jag jobbat som sopgubbe skulle jag nog bli galen dagarna i ända! Känner att jag skulle kunna skriva en hel uppsats om miljötänkandet just nu, men jag får nog ge mig för ikväll innan jag tappar tråden helt. Ska istället ta mig ännu en mumsbit av mina lyxmuffins (ja det stod så på etiketten!) med äpple och choklad som jag köpte tidigare idag. Var flera veckor sen jag tryckte i mig något sådant, så nu tänker jag bara njuta. Mmmmmmums!



Är det fler än jag som tycker att det fattas ett OR före KILL YOURSELF?



namn
kom ihåg mig?

e-post (publiceras ej)


bloggadress


skriv vad du har på hjärtat här ♥