Tre små fåglar - och lite majs
skrivet 2009-03-24 klockan 14:14:20

Finns det ett bättre sätt att starta dagen på än med Bob Marley's Three Little Birds!? Den påminner mig om någon sorts mantra som aldrig tar slut förrän du själv väljer att det ska göra det. När jag dessutom ser vårsolen stråla där utanför känner jag med en gång att dagen kommer att flyta på smärtfritt. Något som jag inte kan påstå att gårdagen gjorde.

Ibland är jag helt enkelt hopplös! Men istället för att bli förbannad så kunde jag inte annat än skratta åt mig själv i stundens hetta. Och när jag säger hetta menar jag det bokstavligen. Jag satt nämligen häromdagen och gick igenom min hög av lösa recept för att få någon slags ordning på det hela så jag vet vad jag har. För vet jag inte vad jag har använder jag dem ju aldrig, och ska jag inte använda dem vad ska jag då ha dem till? Jag är ju inte den som samlar skräp på hög, inte om jag själv får välja iaf. Hur som helst, jag hade bl a hittat ett recept på en kryddstark majssoppa med chili och chorizo som lät klart smarrig och som jag då igår skulle ge mig på. Inga konstigheter fram till att soppan skulle mixas slät, där gick det näst intill åt pipsvängen. Eftersom jag inte är ägare av en stavmixer som man helst ska använda sig av i detta läget, tyckte jag att en vanlig blender kunde fungera lika bra. Jag hällde i soppan, tryckte ditt locket (som jag höll fast som man brukar!) och satte sen igång mixern. Ja, du anar säkert vad som hände. Trycket som uppstod när jag startade mixern var jag inte beredd på och jag höll alltså inte fast locket tillräckligt vilket gjorde att mixern fungerade som under ett vulkanutbrott. Majssoppa all-over! Det gjorde ju inte heller saken bättre att denna soppa innehöll gurkmeja, så numera har jag lite gula fläckar här och var i mitt annars ganska så vita kök. Själv klarade jag mig undan med ett gulprickigt linne och lite majs i ansiktet, håret och över armarna. Som tur var fick jag inga större splash, då hade jag nog fått uppsöka akuten för mindre brännskador. Soppan var ju faktiskt skållhet! Till på köpet lyckades jag totalt bränna chorizon som under mitt majs-vulkanutbrott låg i stekpannan på alldeles för hög värme. Men efter en ordentlig rengöring av köket, nystekt chorizo och färdiglagad soppa så kunde jag äntligen avnjuta denna underbara måltid. Ja ok, underbar var kanske att ta i, men riktigt gott smakade det faktiskt! Om detta berodde på min hungersnöd låter vi vara osagt. Har iaf lärt mig lite mer om kökets konster och nästa gång det ska mixas soppa kan det ju omöjligt gå fel!?






Här hittar du det smaskiga receptet på Majssoppa med Chilisting från ICA.se, håll bara fast locket!

Sara Norrman skrev 2009-03-24 @ 22:33:36

Ja, syster... varför blir jag inte förvånad? :) Tur att du slapp aktuten och brännskador iallafall.



Kram på dig


namn
kom ihåg mig?

e-post (publiceras ej)


bloggadress


skriv vad du har på hjärtat här ♥