What are friends just for
skrivet 2010-10-10 klockan 11:07:30

Är det någon mer än jag som reagerat på hur pluttinuttigt facebook blivit? Eller är det bara jag som ser logginlägg och kommentarer var och varannan dag av typen "Men åååh va söta ni är!" och "Tack snälla du hjärtat!" med det obligatoriska lilla hjärtat efteråt, eller ännu hellre, tre små hjärtan(!) Det känns som att 2010 blivit året då alla överöser alla sina facebookvänner med olika typer av kärleksförklaringar och små hjärtan var dag. Jag medger att jag själv älskade tanken på att kunna göra små hjärtan när jag första gången fick veta hur det gick till och jag erkänner också att jag fortfarande använder mig av dem emellanåt. Men varför överösa någon med kärlek via facebook om man inte skulle göra det i verkliga livet? Enligt min mening har facebook gett människor möjligheten att utge sig för att vara på det sätt de egentligen alltid skulle vilja vara, men långt ifrån alltid är. I vissa fall kanske det är ett sätt att döva sitt dåliga samvete, sina skuldkänslor, sin ångest över att man inte hinner med att vara den man skulle vilja vara(?) Jag kan bara ta som exempel då jag fyllde år för någon vecka sedan. Hur många gratulationer fick jag inte via facebook(!?) Tack så hemskt mycket allihopa! Det handlar inte om att jag är bitter och otacksam eller känner mig bortglömd på något sätt. För självklart blev jag lika glad som förmodligen vi alla blir när någon kommer ihåg oss på vår dag. Men hur många av alla dessa skulle bemödat sig att skicka ett grattis, om de ens vetat eller kommit ihåg (utan facebooks upplysning!) att det var min dag? För hur många av oss har egentligen kontinuerlig kontakt med alla våra vänner på facebook? För dem som däremot använder sig av facebook i rent marknadsföringssyfte för sig själva eller sitt egna företag på något sätt, kan jag inte säga annat än att det helt klart är ett smart drag! Gratis reklam som når ut till bra många fler än man själv kan föreställa sig. Nu låter det som jag totalt sågar både facebook och mina facebookvänner vilket inte var tanken. Men finns det verkligen ingen annan som tänkt tanken och som också ser det, i alla fall lite, på det här viset?




Vardagstugg skrev 2010-10-11 @ 13:24:40

Så sant! Tur jag inte har lärt mig göra små hjärtan ;-) Vill nog inte lära mig heller!



Kram A


namn
kom ihåg mig?

e-post (publiceras ej)


bloggadress


skriv vad du har på hjärtat här ♥