Bakverksinspiration
skrivet 2010-11-04 klockan 10:47:41

Inte ens när jag inte är helt kry kan jag hålla mig ifrån att baka - jag är hopplös! Efter att min mor påpekat att det doftade smörkola här när de kom hem från jobbet igår (hur nu det kommer sig?) så vart det bara till att på med bagarförklädet och slänga ihop något. Någon smörkola blev det dock inte, lite tidigt för julbak redan - eller? Det snabbaste och enklaste jag kan komma på att göra och som man allt som oftast har ingredienser till hemma är såklart muffins! Så muffins blev det, i blåbärsformat. Funderar på om jag ska slänga ihop någon annan variant idag och kurera mig med? Jag skulle vilja göra någon ny variant som jag inte testat på tidigare, fårgan är bara vad(?) Förslag någon? Vilken smak föredrar ni på era muffins och hur/när äter ni dem? Själv tycker jag de är som godast när de fått ligga ett tag efter de tagits ur ugnen och är på väg att kallna. Har annars ingen favoritsmak, finns alldeles för många sorter att välja mellan som är otroligt mumsiga. Äpple/kanel, kardemumma/kanel, choklad med bitar i, pepparkakskryddade med lingon i, kladdkaka, morot/kardemumma, zucchini/kanel - ja i stort sett kan man ha i vad som helst i sina muffins. Igår kväll såg jag Julie & Julia. En underbar film med Meryl Streep i huvudrollen där hon spelar Julia Child, en amerikansk kvinna som i slutet av 40-talet gick en kockskola i Paris för att kunna undervisa amerikaner i fransk matlagning. Något som slutade i att hon tillsammans med två andra kvinnor gav ut en tegelsten till kokbok vid namn Det goda franska köket. Samtidigt i filmen utspelar sig en annan historia, i nutid, där Julie som älskar att laga mat tar sig an Julias kokbok och bestämmer att under ett års tid laga igenom alla hennes 524 recept. Hon startar en blogg där hon dag för dag berättar om sitt tokiga upptåg vilket i sin tur genererar en hel del möjligheter och öpnnar dörrar för Julies dröm om att bli författare. En härlig film att inspireras av helt enkelt. Så med denna i minnet ska jag nu surfa runt efter lite bakverksinspiration att njuta av resten av dagen. Vad jag hittar på för tokigt lär ni få se i nästa inlägg.




namn
kom ihåg mig?

e-post (publiceras ej)


bloggadress


skriv vad du har på hjärtat här ♥