Om att ta vara på små vardagliga ting
skrivet 2009-09-16 klockan 09:33:54

Jag gillar när småsaker i vardagen ger inspiration och upplägg för bloggandet. Tycker inte alltid det behöver vara igenomtänkt det man skriver ner. Ibland vill man bara få ur sig en liten känsla i ord. Det kan vara den minsta sak i världen som gör en fullkomligt överlycklig, glad, ledsen, besviken, irriterad eller bara varm i hjärtat. Det sistnämnda var precis den känsla som genomsyrade hela min kropp igår kväll när jag läste ett meddelande från min älskade Jus som så snällt tar hand om "mitt hem" inklusive alla mina prylar OCH hela min garderob(!) i dagsläget. Hennes äldste son Lukas (3,5 år) fick härom morgonen syn på mina skor i deras hall där hemma (vilket bara DET fascinerar mig att han visste och kom att minnas att det var mina!?).

Lukas - Är Anna här!?
Jus - Näe, jag har bara lånat hennes skor.
Lukas (börjar gråta och blir helt knäckt!) - Men NÄR kommer Anna?? Hon FÅR låna min säng!
Jus - Hon kommer i nästa vecka och hälsar på.
Lukas - Men det är så länge dit..


Gullungen då! Jag blir helt varm i hjärtat och saknaden av alla mina gosegrisar gör sig än en gång så starkt påmind. Men jag tycker ändå om att bli påmind om att det är de små sakerna som gör vardagen, som gör livet! De flesta av oss känner nog igen oss i att vi på tok för sällan faktiskt säger vad vi känner i ord. Att vi på tok för sällan skriver ner, memorerar och fotograferar små händelser i vardagen. Sådant som vi i all brådska och hast inte riktigt har tid att stanna upp för att smälta. Att stanna upp och känna av vad just den lilla händelsen har för betydelse för oss själva eller rentav kanske för någon annan(!) Allt som oftast rusar vi iväg utan att kanske reflektera särskilt mycket över vardagens rutiner. Vi går näst intill per automatik likt duracellkaniner och fortsätter också så tills dess att batterierna tar slut. För en del av oss håller batterierna bara en kort tid på det här sättet, för andra kanske hela livet. Kan längden bero på omständigheterna och vad som händer oss på vägen? Det är lätt att inte känna sig nöjd med tillvaron och det är lätt att gräva ner sig i små petitesser (vilket oftast kräver mängder av energi), så varför ska det då vara så svårt att uppskatta de små sakerna som egentligen inte kräver något alls, som bara finns där, per automatik!? Jättetack Jossan för att du delade med dig en bit av er vardag, en liten händelse som gav mig stor värme!







Jus skrev 2009-09-16 @ 22:56:00

men gums då! Glad att det gjorde dig glad! Har tappat inspirationen för bloggen men såna där saker är viktiga och det är ju så lätt att berätta dom vidare! Tänk va lätt det är att göra någon annan glad!

justdidit skrev 2009-09-19 @ 12:17:56

..var det ett par converse? ..den Anna jag känner skulle aldrig sätta på sig något annat..


namn
kom ihåg mig?

e-post (publiceras ej)


bloggadress


skriv vad du har på hjärtat här ♥